Jdi na obsah Jdi na menu
 


10 důležitých bodů podle Jang Čcheng-fua

1. Energie na vrcholku hlavy musí být lehká a citlivá
Hlava musí být nesena zpříma tak, aby duch (šen) mohl vystoupat až na její vrcholek. Hlavu je ve vzpřímenné poloze držena přirozeně, volně. Při držení silou zátylek ztuhne a čchi ani krev nebudou moci cirkulovat. Člověk se musí cítit lehce a přirozeně.Bez lehké a citlivé energie na vrcholku hlavy nemůže duch stoupat vzhůru.

2. Vtáhnout hruď a pozdvihnout záda
Zásadně je třeba se vyhnout vyklenutí hrudi, neboť čchi je tím zadržena v prsou, což způsobí, že horní polovina těla je příliš těžká. Chodidla pak nejsou pevná.Pokud se podaří nechathruď klesnout, záda se sama přirozeně vyklenou. Pak bude síla vycházet přímo z nich a je možné překonat jakéhokoliv protivníka.

3. Uvolnit pas
Pas ovládá celé tělo. Pokud je uvolněn, chodidla mají dost síly a postoj je stabilní. Z jeho rotace vycházejí všechny změny plnosti v prázdnotu a naopak. Proto se o pasu říká, že je to nejpohyblivější část těla. Chybí-li nám životní síla, měli bychom příčinu hledat ve svém pasu.

4. Rozlišovat mezi plností a prázdnotou
Rozlišování plnosti a prázdnoty je základním principem systému Taiči.Pokud váha celého těla spočívá na pravé noze, je tato noha plná a levá je pak prázdná a naopak. Pouze pokud jsme schopni rozlišovat mezi plností a prázdnotou, jsou naše otáčivé pohyby lehké, svižné a nevyžadují žádného úsilí. V opačném případě je postoj nejistý a je snadé nás dostat z rovnováhy.

5. Klesnout v ramenou a svěsit lokty
Ramena jsou uvolněná a svěšená. Pokud je zvedáme, zvedá se s nimi i čchi, což zbavuje celé tělo síly. Pokud zvedáme lokty, nemohou klesnout ani ramena.

6. Používat mysl a nikoli sílu
Pokud jsme schopni uvolnit i to nejmenší napětí, které tvoří bloky ve šlachách, kostech a krevním oběhu, naše pohyby budou lehké, svižné a spontánní. Tělesné meridiány jsou jako vodní koryta na povrchu země. Jsou-li tato koryta volná, voda , tedy i čchi, plyne svobodně.

7. Horní a spodní část těla tvoří jeden celek
Od chodidel přes nohy až do pasu musí probíhatplynulý proud čchi. Když se  ruce, pas a nohy pohybují, pohybuje se současně s nimi i duch (šen) očí. To pak může být nazýváno "jednotou horního a spodního těla". Pokud bať jediná část vypadne z této synchronicity, nastane zmatek.

8. Jednota vnějšího a vnitřního
Sestavy nejsou ničím více než plností a prázdnotou a otevíráním a zavíráním. To, co nazýváme otevíráním, se netýká pouze rukou či nohou, myšlenka otvírání se musí projevit i v naší mysli.

9. Kontinuita bez přerušení
V Taiči nepoužíváme sílu, ale mysl. Od začátku až do konce nedojde k jedinému přerušení. Vše je úplné, kontinuální, okrouhlé, nekončící.

10. Hledat klid v pohybu
I když se pohybujeme, zůstáváme v klidu. Proto pomalu cvičené pozice působí lépe. Když člověk zpomalí, zpomalí a prodlouží se i jeho dech, čchi klesne do tan-tchienu. Nehrozí škodlivé účinky zrychleného tepu.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA